The days on the island

18 november 2016 - Langkawi, Maleisië

De afgelopen paar dagen stonden in het teken van twee dingen: eten en niks doen – op het Maleisische eiland Langkawi vlak voor de kust met Thailand.

Na 4,5 maand zag ik mijn ouders weer op het vliegveld van Singapore, waar we een halfuur na elkaar aankwamen (maar het was nog een enorme klus om elkaar daadwerkelijk te vinden vanwege de immensheid van het vliegveld). We hadden één overnachting in Singapore (in een leuk hotel – ja, even geen hostels meer – in het centrum), voor de we dag erna in de ochtend doorvlogen naar Langkawi.

Langkawi is tropisch: warm, vochtig en veel regen. We hadden enorme mazzel met het weer: van de vijf dagen dat we er waren kregen we maar twee keer een flinke bui voor onze kiezen en dan alleen aan het eind van de middag. Dan schuilden we maar bij de strandbar met koffie-en-cake (o wat erg).
De dagen werden gevuld met ontbijten bij het buffet aan zee, luieren aan het strand en zwembad, lunchen bij het strandcafeetje, koffietje hier en daar, naar de spa voor een massage, scrub, manicure, pedicure, gezichts- en/of haarbehandeling en dan ’s avonds in het ‘dorp’ op zoek naar eten. We vonden een schattig restaurantje vlakbij ons resort, met ontzettend vriendelijke dames, waar we drie van de vijf keer terugkwamen voor heerlijke typische Maleisische gerechten (zoals gegrilde barracuda en kipsaté).

Ina en ik deden ook nog een klein beetje cultureel: op dag één verkenden we het ‘dorp’ waar het resort in lag (i.e. een straat vol massagesalons, lelijke restaurants en goedkope kledingwinkels). Op dag twee namen we een taxi die ons door andere dorpjes en rijstvelden naar de cable car (aka Skycab) bracht: een kabelbaan naar twee bergtoppen met uitzicht over de zee en het eiland. Het was nog even goed zoeken naar het begin van de kabelbaan, die zich ergens middenin een Disneyland-achtig dorp bevond (compleet met een meertje vol vissen, loopbruggen en souvenirwinkeltjes). De attractie was vooral populair bij klassen schoolkinderen, bedrijfsuitjes en zwaar-gesluierde gezinnen. Bovenop de berg hadden ze lekkere koffie en een mooi uitzicht en beneden in het Disneydorp lekkere vissoep.

Op de laatste dag gingen mijn lieve ouders al met de taxi van 7:00 naar het vliegveld. Mijn taxi kwam mij pas later in de middag ophalen, dus had ik nog een halve dag voor een laatste spabehandeling en lunch bij het strand. Mijn vlucht was naar Kuala Lumpur en mijn aansluitende vlucht was pas de volgende ochtend, waardoor ik bij de informatiebalie een voucher op moest halen voor een (complementaire) hotelovernachting en maaltijd. Dat duurde zo lang dat mijn transfer al weg was, waardoor ik nog een halfuur op een nieuwe moest wachten (maar ik had wel goede gesprekken met taxichauffeurs).
De gratis maaltijd in het hotel bestond uit een lopend buffet dat al goed was aangevreten door de andere gasten, maar er was nog kip, pasta, sla en hele lekkere cakejes. Mijn kamer had een groot bed en gratis wifi, wat wil je nog meer?

1. Ina:
    19 november 2016
    Het waren gezellige luie dagen. En we begrijpen het nut van boerkini's ook beter: je verbrandt niet en je krijgt geen kwallenbeten...Tor over 67 dagen!