The days among Germans and Dutchies

21 augustus 2015 - Hazyview, Zuid-Afrika

We sloten onze ‘vakantie in vakantie’ af met een bezoekje van Peddie op de zondagavond. Peddie is een tamme bushbaby die af en toe even langs komt als het donker is, om dan op je schouder te gaan zitten en yoghurt van je vinger af te likken. Ondertussen kijkt hij schichtig om zich heen met zijn grote ogen.De laatste paar dagen bij African Dream bracht ik door tussen louter Nederlanders en Duitsers: zes Duitse studenten, twee Nederlandse studenten (waaronder ik) en een Nederlands gezin van vier (die hier al eerder al waren geweest).

Op de maandag had ik een gewone les op mijn wedstrijdpaard Yakima en daarna liet Traci ons bepaalde technieken van natural horsemanship zien (drukpunten, belonen, een paard over enge dingen, zoals een vuilniszak, leren stappen). We sloten de lange ochtend af met leren hoe je bareback op een paard moet springen en een korte rehab walk (waarbij ik nog een laatste keer bareback reed). De game drive ’s middags was een geslaagde met veel zebra’s, olifanten, kudu’s, steenbokken, een jakhals en twee honingsdassen!

Tijdens de game drive op dinsdagochtend probeerden we de sporen van een neushoorn te volgen, maar tevergeefs. Daarna hadden we een vroege lunch van kaaspannenkoeken en door naar de stallen voor een trail in de bloedhitte, het knippen van de manen en het schoonmaken van de ‘edele delen van het paard’ (want daar blijkt een hoop troep en stof in de zitten…). Een hele ervaring. We sloten de dag af met een mooie zonsondergang op een uitzichtpunt midden op de weg en het spotten van twee cheeta’s bij de ingang van Jejane.

Woensdagochtend was er springles en ik wilde in deze laatste week toch nog wel een keertje écht gesprongen hebben. Het was echter nogal een chaos wie mij les moest geven, waardoor ik uiteindelijk eindigde middenin de springarena met nog meer andere paarden. Die gingen eerst even warm lopen voor zij serieus gingen springen en tijdens dat kon ik mijn poles on the ground en mini-sprong oefenen. Dat ging echter niet zo goed, omdat ik nogal schrok van de dertig centimeter hoge sprong, niet goed wist wat ik moest doen en mijn paard graag mee wilde galopperen met de rest waardoor hij bokte en ik ervan afviel. De game drive ’s avonds was echter wel geslaagd, met een buffel, baby-giraffe, vier (!) honingdassen en een prachtige zonsondergang.

Donderdagochtend was mijn laatste game drive in Jejane, met lekker veel giraffen, impala’s, kudu’s, zebra’s en wrattenzwijnen. ’s Middags naar de stallen voor een allerlaatste trail (plus fotoshoot) in de bush en daarna kon ik Traci overhalen voor een serieuzere springles, die uitstekend ging (ja ja, dertig centimeter gesprongen, ik ben trots op mezelf – er zijn foto’s als bewijs). Een goede afsluiting van vier weken rijden en leren. ’s Avonds gingen we naar Shannons huis voor een mooie zonsondergang, kampvuur, braai en smores.

Vrijdag, de laatste dag bij African Dream, hadden we een grote wandeling gepland (de Manutsa Hike, door de Blyde River Canyon heen). 8:00 vertrek en via de supermarkt naar het startpunt van de wandeling. Een ontzettende mooie, 3.5u durende wandeling: eerst een stuk omlaag klauteren, via een paar gammele ladders naar beneden, door een zanderige grot en dan de rivier volgen door de canyon heen langs een paar prachtige watervallen. Uiteindelijk kwamen we uit in een lokaal dorp vol huizen zonder dak, gammele auto’s, geiten en zwaaiende kinderen en via een zandweg de canyon uit. Terug naar het bush camp voor een douche en inpakken, chocoladecake en wifi en uiteindelijk een laatste avondmaal. En dat waren dan mijn laatste dagen tussen de paarden.

1. Ina:
    22 augustus 2015
    Wat zul jij veel te vertellen hebben! Tot over een paar uurtjes.
  2. Wilma:
    22 augustus 2015
    Als ik iemand nodig heb voor de verzorging van m'n paard kan ik nu dus bij jou terecht.