The days on a holiday during a holiday

16 augustus 2015 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Na de show was (vooral de familie, die het meeste had georganiseerd) helemaal kapot en besloten we om op “vakantie” te gaan. Dinsdag was nog een rustig dagje in de stallen, met uitslapen, een trail en op tijd terug. Toen we ’s avonds film keken (gewoon op de laptop) hoorden we het gegrom van leeuwen en het gekrijs van wat waarschijnlijk een wild zwijn was. Even later haastten de hyena’s (die zich rond de waterplaats hadden verzameld) zich in de richting van het verse vlees. Minder leuk voor het zwijn, wel wat rustiger voor ons.

Woensdagochtend bezochten we eerst nog de supermarkt voor benodigdheden voor onze vakantie, waarna we om 12:00 in de auto zaten naar onze vakantiebestemming. Onze vakantiebestemming was een camping op ongeveer een halfuurtje rijden, in de buurt van verschillende reservaten. Er waren een heleboel schattige ronde, fel beschilderde vakantiehuisjes, maar ons verblijf was een open ruimte met een keuken en genoeg ruimte voor alle matrassen (het had alleen twee stenen muren aan de korte kant en een dak). Daarnaast was een grasveldje waar we onze kampeerstoelen in een gezellig rondje rond het kampvuur zetten. Eerst lunchen en een beetje bijkomen met een goed boek (geen wifi hier helaas) en daarna gingen we om 15:00 naar het Manyeleti Wildreservaat. We pasten maar net met z’n allen in de bus (met wat extra kampeerstoeltjes waar het paste) en reden een paar uurtjes door het reservaat. We zagen onder anderen een kudde olifanten (met twee kalfjes) en krokodillen bij het water, en een hoop giraffen en zebra’s. Vlak voor we de uitgang bereikten kwamen we opeens een stuk of vijf leeuwinnen tegen, die dwars over de weg lagen. Daar stonden we dan met drie auto’s (ik was blij dat onze auto niet open was) naar de leeuwen te staren die op nog geen drie meter afstand van ons stonden en tussen de voertuigen doorliepen om naar de andere kant van de weg te lopen… Op de terugweg genoten we van een zonsondergang en aangekomen bij onze camping waren de achterblijvers al begonnen met de braai. Eerst speelden we nog twee potjes Weerwolven van Wakkerdam (inclusief een heel bekgevecht over de Europese vs. Zuid-Afrikaanse regels) om vervolgens te genieten van de heerlijke gebarbecuede kip, knoflookbrood, gepofte aardappel en geroosterde mais. Daarna nog marshmallows roosteren in het vuur en toen was het alweer bedtijd. We waren met z’n vijven die buiten onder de sterren wilden slapen; de rest wilde van het dak en de stenen vloer van de keuken genieten. Heerlijk ingewikkeld in een slaapzak en deken probeerde ik nog voor het slapen was sterrenbeelden te ontdekken (vier, exclusief het Zuiderkruis) m.b.v. een handige app.

De volgende dag stonden we om 5:30 op (het begon al langzaam licht te worden) en na een vlug ontbijtje ruimden we al onze spullen op en laden we onze drie auto’s weer in. We bleven nog een nacht op de camping, maar we hadden geen keus omdat de camping vol met apen zat die anders onze spullen zouden plunderen. Om 7:00 vertrokken we richting het Krüger nationaal park (een minuut of twintig rijden), waar we de hele dag verbleven. Eerst even koffie en snacks halen om de dag mee te beginnen, om 10:00 een stop voor een stevige barbecue-brunch en om 13:00 een stop bij een grote souvenirwinkel/supermarkt voor eten voor in de middag. We zagen veel die dag: zebra’s, giraffen, olifanten, bavianen (waaronder een paar baby’s), buffels, gieren (op een buffelkarkas), krokodillen, impala’s, waterbokken, steenbokantilopen, leeuwen (nu van ver helaas), neushoorns en een heleboel vogels. Twee keer reden en wachten we bij een locatie waar een luipaard zich zou hebben verscholen, maar we konden hem helaas niet spotten. Aan het eind van de middag reden we met een spectaculaire zonsondergang terug naar de camping, waar we weer een braai hielden en weer op onze matrassen onder de sterrenhemel even sterren konden kijken voor we in slaap vielen.

Vrijdag werden we allemaal rustig wakker en verlieten we pas om 9:00 de camping. Terug naar het bush camp, waar we nog een vrije ochtend hadden voor we in de middag naar het zwembad vertrokken. Het zwembad ligt in het reservaat (5-10 minuutjes rijden) en het water is ontzettend koud, maar dat is heerlijk verfrissend in deze bloedhete Afrikaanse winter. Halverwege de middag werden we weer opgehaald en ’s avonds gingen we weer uit eten, voor we naar een club gingen voor een heftig avondje uit met slechte wijn en maffe locals (een Frans meisje dat hier vijf maanden was geweest zou de dag erna weggaan, dus het werd een emotionele aangelegenheid).

Zaterdag vertrokken we rond 10:00 naar stal voor een trail en daarna naar de supermarkt. Terug in het bush camp hadden we een rustige middag met een late lunch, films, smoothies en een The Hunger Games marathon op de beamer. En zondag was de laatste dag van onze mini-vakantie: ’s Ochtends een grote schoonmaak van de bungalows (ik en mijn laatst overgebleven bungalowgenootje moesten verhuizen omdat er een gezin in onze bungalow zou gaan huizen), ’s middags naar het zwembad en ’s avonds een film (binnen in het huis dit keer). En nu breken de laatste paar dagen tussen de paarden aan, overigens nu bijna volledig omringd door Duitsers (afgezien van één ander Nederlands meisje).

1. Ina:
    17 augustus 2015
    Je hebt toch niet alles van Manyeleti al gezien? Laat nog wat voor ons over!