The days we spent in Brisbane

4 februari 2014 - Brisbane, Australië

Zo, de dagen in Brisbane zijn nu alweer voorbij! Over het algemeen hebben we het hier ons prima naar het zin. Brisbane is een leuke, vriendelijke stad, met veel leuke winkels en cafeetjes, aardige mensen en we zitten in een prettig hostel. We hebben een vaste internetspot gevonden (een reiswinkel waar ze gratis computers en free wifi hebben voor backpackers), waar we steeds vandaan internetten, aangezien je voor wifi in het hostel moet betalen (en we natuurlijk arme backpackers zijn). Het slapen in een gedeelde dorm bevalt ons beide prima. Behalve Hollie sliepen er nog twee andere meisjes op onze kamer, maar die hebben alweer plaatsgemaakt voor drie nieuwe meisjes. Ze zijn allemaal wel lief, maar aangezien ze van allemaal natuurlijk van de andere kant van de wereld komen (o.a. Duitsland, Spanje en Ierland) hebben ze allemaal last van het jetlag. Het resultaat is dat elke keer als je de kamer binnenkomt, er wel iemand ligt te slapen.

Maar wat hebben we eigenlijk uitgespookt in de afgelopen dagen?
Na de mini-rondleiding van Hollie (haar naam spel je met ‘ie’ kwam ik achter) op de eerste dag vierden we ’s avonds geheel onbedoeld Chinees Nieuwjaar in een Vietnamees restaurant in het Chinatown van Brisbane. Ter ere daarvan kregen we een speciaal driegangenmenu aangeboden voor ‘slechts’ $35 p.p. Traditiegetrouw kwam onder luid tromgerommel een Chinese draak ons een bezoekje brengen en kon je een zakje met muntstukken in zijn bek werpen voor toekomstig geluk.
Na een heerlijke paar uur getafel met loempia’s, dumplings, gefrituurde inktvissen, krokant gebakken eend en champignons in een kleverige sojasaus, met een ‘cheesecake shot’ en kokos- en groenetheeijs toe gingen we op weg naar Hollies vriend. Daar aangekomen stond de tafel al vol drank en had iedereen duidelijk al wat glaasjes op, maar het was ontzettend gezellig. Samen met de homoseksuele dokter Rory (wiens naam je trouwens anders spelt, omdat hij uit Schotland komt), de kale John die al snel de bijnaam ‘Farmer’ kreeg van Hollie, de meisjes AJ en Alex en Hollies nieuwe vriend Arthur (die zijn arm had gebroken en zijn heil zocht in een combinatie van alcohol en medicijnen). Rond een uur of 2 verlieten we het pand en terwijl ik moe naar huis ging, gingen Maud, Holly, ‘Farmer’ en Rory nog naar een club om nog lammer te worden.

Na een laat ontbijtje van ‘toastie’ en ‘roasted banana bread’ vertrokken we de volgende dag naar ‘the lagoon’ om Mauds kater weg te zwemmen. Temperatuur was heet, maar niet ‘bloody hot’, dus viel allemaal best mee voor ons kou kleumige noorderlingen. Na een verfrissende smoothie en slush puppy gingen we weer naar het hostel voor een slaap- en internetbreak. Avondeten met lasagne en schnitzels in een pub een eindje van het hostel vandaan.

Na een pannenkoekenontbijt voor $1 in ons hostel vulden we onze derde dag in Brisbane met een bezoekje aan een ‘exotische kinderboerderij’: de Lone Pine Sanctuary ligt op een klein halfuurtje met de bus van Brisbane verwijderd en is de perfecte plek om koala’s te knuffelen, kangoeroes te aaien en vogelbekdieren, dingo’s, Tasmaanse duivels en wombats te spotten. Inclusief een vogelshow en een ‘sheep dog show’ waarbij de schaapshond Rex een kudde schapen van de ene plek naar de andere plek bracht en een schaap onder het oog van veertig Aziaten (en wij) gescheerd werd. Een fantastische ervaring, met als hoogtepunt natuurlijk het op de foto gaan met een koala, die zijn scherpe klauwen liefdevol in jouw zachte huidje drukt. Kost een paar dollar, maar dan heb je ook wat.

Gisteren was het aanvankelijk heel warm en besloten we om weer naar de lagoon te gaan. Toen we daar echter kwamen was de lucht al dichtgetrokken, de wind fris en begon het zachtjes te regenen. Daarom dronken we maar een lekker kopje warme chocolademelk met toffee en een chocolade-banaan milkshake in een chocolaterie op de boulevard. De rest van de dag vulden we met het door Brisbane heen sjokken, internetten, bus reserveren voor vandaag, skypen en het proberen te repareren van Mauds iPod in de Apple Store. ’s Avonds gegeten in een soort burgerbar met alternatieve soorten burgers, zoals lam met avocado en kip met brie en cranberrysaus. Daarna nog een afscheidsdrankje gedaan met Hollie in een soort openluchtbar.

Vandaag verlaten we Brisbane en gaan we met de bus naar de kust, naar een plek die Coolangatta heet en volgens het internet bekend staat om zijn rust, natuur, goede surfplek en weinig feestvierende toeristen. Na een paar dagen relaxen daar gaan we door naar Byron Bay voor het de echte surflessen! Gold Coast, here we come!

1. Ina:
    4 februari 2014
    Dat klinkt allemaal als een leuk en vooral gevarieerd begin. En waar blijven de foto's?
  2. Bibi:
    5 februari 2014
    Klinkt super! Ik wil ook wel wat foto's zien..
    En ja, je krijgt een bericht bij elke post!
    xx
  3. Willem:
    6 februari 2014
    Stoere footos, toch maar een carriere bij Artis?
  4. Anne:
    12 februari 2014
    Awesome, mate! Klinkt super allemaal!
  5. Flo:
    20 februari 2014
    Klinkt allemaal superleuk! Heel veel plezier verder :)