The days in which we became Jillaroo's

25 februari 2014 - Tamworth, Australië

(verslag van 9 febr t/m 20 febr, 11-daagse cowboycursus in Leconfield)

Na wederom een hoop openbaar vervoer gedoe (onze trein naar Tamworth zat in eerste instantie vol, maar na een hoop gehannis en afzeggingen konden we toch op het laatste nippertje mee), kwamen we aan in de plattelandsstad Tamworth. Daar is geen reet te doen, behalve het jaarlijkse countryfestival, wanneer het opeens heel druk is. Maar nu zat het hostel dan ook alleen maar vol met mensen die de cowboycursus gingen doen en wat de vraag niet 'of' maar '5 of 11 dagen?'

Maandag werden we om 10:00 opgehaald door een klassieke man-met-cowboyhoed en stapten we in het busjes om naar naar Jackaroo/Jillaroo school op de 'property' van Leconfield te gaan, voor een cowboykamp van elf dagen.  Elf dagen met vroeg opstaan, werken en paardrijden in de bloedhitte (eerste paar dagen) en regen (laatste paar dagen) en elke avond afsluiten met een paar uur geklets en gedrink rond het kampvuur of in fauteuils op de veranda). Elf dagen zonder internet en slechts sporadisch bereik. Elf dagen waarin we ontzettend veel gedaan hebben.

Onze groep bestond uit negen personen: vier Nederlanders (wij, Merel en Duco), drie Aussie’s (Bianca, Jess en Caela), een Deense (Pia) en een Engelse (nog een Jess) – waaronder dus slechts één jongen. Het waren negen totaal verschillende mensen met verschillende achtergronden en paardrijdgeschiedenis, maar dat maakte het allemaal extra leuk. Ook onze staff was de beste staff ooit: de ervaren, maar stugge en sociaalonhandige manager Hilton, de dreamy cowboy Dougie, de stoere Duitse instructrice Charlie, de mooie ruiter Lucy, de slimme talenfreakDom, en de hilarische Zweedse kok Bruno. En natuurlijk de honden, zeven in totaal: Patch, Jazz, Sally, Boofy, Trixie, Mate en Cobber. En niet te vergeten onze paarden: elke student kreeg aan het begin van de course zijn eigen paard toegewezen, waarop je reed, ‘de caddle musterde’ en de spelletjes speelden. Maud kreeg de oude, halfblinde Joe, snel en lief met een heleboel littekens. Ik kreeg de kleine, lieve, maar ontzettend koppige Shorty.

Met deze paarden (die er trouwens ook een bromance op nahielden) beleefden we allerlei spannende avonturen. Laat ik in plaats van een suf dag-tot-dagverslag eens gewoon een lijst geven met alles wat we beleefd hebben:

• Een slang geaaid (en in Mauds geval vastgehouden)
  • Een zweep ‘gecrackt’
  • Koeien gemolken
  • Geleerd paard te rijden (ofwel teugels vasthouden, aansporen, laten stoppen)
  • Geleerd hoe op te zadelen en borstelen
  • Paardgereden in de bloedhitte en in de regen over heuvels en keien
  • Een keer of vijf koeien gedreven te paard (mustering) door ze van de ene naar de andere paddock te brengen door heuvels, weide, bomen, gullies, etc.; achter ze aan gereden als het ‘Screamteam’ om ze op te jutten door keihard te schreeuwen en geluid te maken. Onze favoriete woorden: ‘Lopen, stelletje luie dames’, ‘C’mon’ (wat, als je het snel zegt, als ‘Môd’ klinkt, waardoor Maud zich telkens aangesproken voelde) en ‘Pannenkoeken’.
  • Één keer de mustering zo erg verpest dat alle koeien spontaan de verkeerde kan oprenden (wat hilarisch was, maar wat Hilton niet kon waarderen)
  • Een koe achterna gezeten te voet
  • De Matrix nagespeeld op het paard, omdat hij – als het door de bomen loopt – absoluut geen rekening met jou op zijn rug houdt, waardoor je de vreemdste bewegingen moet maken om niet gespietst te worden
  • Gezwommen in een modderig meer waar koeien ook in zwemmen (en drinken, en plassen)
  • Gedanst in de regen
  • Gitaar gespeeld op een valse gitaar met vijf snaren
  • Liedjes uit Grease en The Lion King gezongen in een onoverdekte laadbak van een auto – in de stortregen
  • Bezoekje gebracht aan ‘reception hill’ (de enige heuvel in de buurt waar we bereik hadden)
  • Hekken gerepareerd met ijzerdraad, kippengaas, houten palen, zand en stenen
  • Geleerd te draven (‘trotting’) en galopperen (‘cantering’), hoewel Shorty dat laatste absoluut niet wilde doen
  • Natural Horsemanship (ofwel trucjes om je paard achteruit te laten lopen, te draaien of het hoofd naar beneden te bewegen) geoefend
  • ‘The Avengers’, ‘The Dark Knight rises’ en ‘Prince of Egypt’ gekeken
  • In een truc gereden met een negentigjarige, halfblinde man achter het stuur over steile zanderige weggetjes bezaaid met stenen door de property
  • Koeien gevoerd (met katoenzaadjes)
  • Veranda geveegd, wc’s schoongemaakt en afgewassen
  • Poffertjes gebakken met Duco en Maud
  • Elke avond heerlijk gegeten met een heerlijk toetje, met dank aan Bruno
  • Een schaap gevangen en op de grond geduwd met de hand
  • Per ongeluk een schaap gereden (omdat hij niet op de grond wilde gaan en wij dachten dat hij dat wel zou willen als we op hem zouden zitten – wat niet werkte)
  • Schapen gedreven (te paard)
  • Gezien hoe een lam werd geoormerkt, gecastreerd en zijn staart afgesneden. Castratie van een lam gebeurt overigens met de tanden… (Bianca en Lucy trokken de ballen één voor één uit het lam. Jaja.)
  • -          Kalfjes geoormerkt en hoekjes uit de oren geknipt ter herkenning
  • Gezien hoe kalfjes gecastreerd en gebrandmerkt werden (dat gebeurde wel gewoon met een mes)
  • Deel geweest van de nu al befaamde ‘Chuckie night’ met ‘goon, snooz en booze’, waarbij twee mensen hebben overgegeven
  • Een hek van honderdvijftig meter gebouwd op een veel te steile helling
  • Twee koeien geprobeerd te vangen in het donker, samen met een halfdronken Caela
  • Een minidisco gehouden met lapdances en twerking
  • Elke avond goodnighthuges van onze dreamy cowboy with his gorgeous eyelashes
  • Kennis gemaakt met Charlotte en Barry (twee grote spinnen in de badkamer)
  • Lasso geworpen op kalfjes
  • Maud uitgelachen omdat ze per ongeluk ontharingscrème in haar haar hand gesmeerd
  • ‘Horsegames’ gespeeld (zigzaggen, zaklopen, een glas water naar de overkant brengen zonder te morsen – allemaal met paard)
  • Zadels geolied met olijfolie, met een French manicure tot gevolg (maar dan met zwart in plaats van wit….)
  • Fotoshoot gehouden met paarden en hoeden in de regen
  • Kampvuur met marshmallows
  • Een lichtshow gegeven met een gloeiende stok
  • Een modeshow gehouden met tweedehands kleren
  • Laatste avond verkleedparty als ‘Hill Billy & Trailer Trash’, dus in veel te foute caravankleren met veel te veel make-up en fouten schoenen
  • En een hoop gratis blaren, schrammen, vervellingen, moddervlekken en hondenkusjes

Al met al was dit een ontzettend geslaagd ‘cowboykamp’. We hebben ontzettend veel geleerd met de leukste groep en de leukste staff ooit!

Duco, Merel, Bianca, Jess, Caela, Jess, Pia, Dougie, Charlie, Lucy, Dom, Bruno en Hilton – MISS YOU ALREADY, WATCH OUT FOR SNIPERS! (Dougie’s beroemde woorden, telkens als iemand naar bed ging)

1. Ina:
    24 februari 2014
    Wat een topweek hebben jullie gehad, het lijkt wel een jaar... Je kunt van de zomer wel bij vrouw Kooistra aan de slag, met al die vaardigheden. EEN SLANG GEAAID?!
  2. Oma Klaartje:
    24 februari 2014
    Meisje toch, zit ik hier rustig achter de laptop en beland ineens in een opwindende wereld. Was dit zo ongeveer wat jullie ervan verwachtten? kusje voor allebei